Zoeken in deze blog

maandag 29 maart 2010

Poetsen, schoonmaken .. .... BIJNA VAARKLAAR!!!!!!!!!!




Maandag en dinsdag worden besteed aan het vaarklaar (ja echt, het is bijna zover!!!!!!!) maken van Lytse Vilja. Dat betekent: uitlappen, inrichten, buitenkant schoon, in de was, de laatste luikjes nog eens van lak voorzien en heel belangrijk: de maststrijk-voorziening plaatsen en uittesten!

We hebben de voorstag laten inkorten en met behulp van blokken en lijnen kan nu heel simpel de mast omlaag worden gebracht bij het naderen van een van de beroemde Friese bruggetjes van 2.50 meter. En als we de brug voorbij zijn, kunnen we uiteraard de mast ook weer omhoog zetten! Omdat ik niet zo heel goed ben in de technische kant van de uitleg van dit hijs- strijk principe verwijs ik naar de foto's zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.


Hier zie je de bovenkant van de stag, verlengd met behulp van blokken en lijnen....



En dit is de bovenkant van de mast....




De roller en de tijdelijke bescherming van de spriet.

Vandaag kende ik trouwens wel een primeur: na 23 jaar al als team te werken, vertelde Henk mij vanochtend dat hij eindelijk gebruik kon maken van mijn lange nagels! Mijn nagels zijn al jaren een doorn in zijn oog (en dan nog een prikkende ook als ik hem moet geloven) en zeker in de wintermaanden als landvasten, lieren en dergelijk spul geen slachtoffers maken. Maar vandaag mocht ik ze inzetten als instrument om op lastige plekjes de laatste restjes afplakband te verwijderen!
Ik blij aan de slag natuurlijk, maar na een kwartiertje prutsen begon ik mij toch af te vragen of dit niet een zeer slinkse manier van Henk was om mijn nagels te kortwieken......

In ieder geval, de kajuit is afplakband vrij, de radio-installatie doet het prima ('t verhinderde alleen wel een effectieve communicatie ..maar ja, zo konden onze stembanden weer oefenen met boven de wind uitkomen..) de helft is schoongelapt en de hele kajuit is in ieder geval ontdaan van alle frietsels en stof die het klussen altijd achterlaten.
Morgen is de andere helft aan de beurt, dan gaan de bedden op hun plaats en komen de kombuisboxen op de boot. En dan.. dan wordt het spannend.

Dan gaat Lytse Vilja in de hijsbanden richting de steiger. Dan wordt haar kiel voor de eerste keer nat door het Grouster vaarwater en komt ze op haar tijdelijke stekje te liggen.