Zoeken in deze blog

zondag 21 maart 2010

De Kaartentafel.

Gisteren niet aan het blog gewerkt, maar heerlijk op de boot naar Terschelling gezeten met mijn jongste dochter. We hebben het MIWB bezocht, oftewel de Hogere Zeevaartschool Willem Barentsz. Ontzettend Leuk! We hebben gekeken naar wat daar precies onderwezen wordt en wat een afgestudeerde dan kan.....en dat is een heleboel: varen, machinewerk verrichten, koel- en vriestechniek onderhouden, laden van vrachten,lassen, hydrauliek opbouwen/ onderhouden en meer van dat soort dingen. Het meeste zal nooit van toepassing zijn op onze Drascombe, maar het is natuurlijk altijd leuk als je iemand in de familie zou hebben die je om raad kunt vragen, toch? ..
De heenweg was trouwens een beetje mistig maar het opsnuiven van de zeelucht en het gekrakeel van de meeuwen was gewoon balsem voor de ziel na een hele lange witte winter. Het is dan ook nog best lastig dat Lytse Vilja nog niet geheel vaarklaar is. En dat brengt mij dan weer terug naar wat er afgelopen dagen weer is gedaan aan ons bootje.

De bakboordzijde van Lytse Vilja is voorzien van het benodigde kast- en timmerwerk. Nu is het tijd voor de stuurboordzijde. Wat willen we daar?
Ten eerste opbergruimte voor de diverse spullen die een mens toch aan boord van zijn bootje wil hebben (voorraad, blikjes, borden, pannen, kopjes etc). Ten tweede ruimte om de benodigde kaarten, stroomtafels, getijdetafels, passer, potlood, kladblok, vaargids etc lekker te gebruiken. Het is dus tijd om opbergruimte en een kaartentafel te ontwerpen.

Uiteraard is er hard gewerkt en het resultaat mag er dan ook zijn.

Hier zie je het paneel voor de muziekinstallatie en electra-aansluitingen

De radio kan hier makkelijk in geplaatst worden, evenals de plugjes voor de 12- volt voorziening.


Dan komt dit gedeelte:


Eerst de kastruimte die we hebben 'gemaakt' waar e.e.a. opgeslagen kan worden.


Dan komt onderplank waarop onze boxen met spullen kunnen rusten.














Dan komt hierboven weer een vernuftig stel plankjes en balkjes en dat vormt bij elkaar dan onze kaartentafel.















Ideale opstelling toch?








Zo komt het eruit te zien als alles klaar is:









Nu de basis klaar is, moet er nog veel geklust worden. Schuren, lakken, nog meer schuren. Ook het onderwater schip moet aangepakt worden en dan komt april natuurlijk steeds dichter bij.... het zonnetje schijnt en de watersportkriebels nemen toe.
Maar ja, er wordt hard gewerkt en goed gewerkt! Dus dan moet er maar geduld tegen over staan en gewacht worden met de proefvaart. Want als Lytse Vilja een keer in het water ligt, dan gaan we ook varen en worden de kwasten niet meer gehanteerd. En dat zal veel lezers wel bekend in de oren klinken of niet?

Mocht je trouwens naar aanleiding van dit blog vragen hebben over hoe e.e.a. is aangepakt of misschien opmerkingen of suggesties hebben voor verdere verbeteringen, nodig ik je hierbij van harte uit om te reageren.